ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Η προσωρινή «ευφορία» καταλήγει σε… εφιάλτη!


Τα πιο σημαντικά στοιχεία της έρευνας είχαν να κάνουν με τα εξής:
·        Το 86% τον έφηβων της πόλης μας συνδέονται στο ιντερνέτ καθημερινά
·        Το 69% απέκτησαν συχνή πρόσβαση την τελευταία πενταετία
·        Το 90% των παιδιών χρησιμοποιούν τον υπολογιστή και για άλλους λόγους(παιχνίδια, κλπ)

·        Το 55% των ερωτηθέντων δηλώνουν πως χρησιμοποιούν το ιντερνέτ από το σπίτι μόνο, ενώ ένα 20% σε ιντερνέτ cafe και το υπόλοιπο ποσοστό και σε φιλικά σπίτια χωρίς απαραίτητα να το γνωρίζει ο γονέας!
ΕΡΩΤΗΜΑ: Θα πρέπει να υπάρχουν απαγορευμένες ζώνες στο διαδίκτυο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ευτυχώς το 90% των παιδιών απάντησε πως χρειάζονται φραγμοί σε σελίδες.


Η έρευνα καταλήγει με τα εξής ενδιαφέροντα:
Το 65% των παιδιών θεωρούν ότι το διαδίκτυο παρέχει πληροφορίες, ενώ μόλις το 20% πιστεύει ότι το ιντερνέτ προκαλεί εξάρτηση. Το σημαντικότερο όμως συμπέρασμα που λαμβάνει κανείς , είναι το ποσοστό των εφήβων που φαίνεται να είναι ήδη εθισμένοι από την χρήση του διαδικτύου, ή φαίνεται να έχουν την τάση να εθιστούν. Λαμβάνοντας υπ’ όψη ότι εθισμένοι θεωρούνται όσοι συνδέονται καθημερινά, για περισσότερο από τρείς ώρες, συμπεραίνεται ότι ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό, της τάξης του 5% του δείγματος, φαίνεται να είναι ήδη εθισμένο στην χρήση του διαδικτύου, ενώ ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό (20%) φαίνεται να έχουν την τάση προς εθισμό, αφού δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Ιντερνέτ καθημερινά για 1-3 ώρες. Είναι λοιπόν εύλογο το συμπέρασμα ότι το πρόβλημα του εθισμού από την χρήση του διαδικτύου, όχι μόνο είναι ορατό, αλλά είναι ήδη υπαρκτό και μάλιστα αρκετά έντονο, αφού φαίνεται να έχει πλήξει σημαντικό ποσοστό των εφήβων μας και απειλεί να πλήξει ακόμα περισσότερους, αν αδιαφορήσουμε.


Πότε καταλαβαίνουμε πως υπάρχει εθισμός;
Τα βασικά συμπτώματα από τα οποία συμπεραίνουμε την εξάρτηση είναι:
Ψυχολογικά: 
  • Αίσθηση ευφορίας όση ώρα βρισκόμαστε στον υπολογιστή.
  • Είμαστε ανίκανοι να σταματήσουμε την δραστηριότητα.
  • Αποζητούμε όλο και περισσότερο χρόνο στον υπολογιστή.
  • Παραμελούμε οικογένεια και φίλους.
  • Νιώθουμε κενοί, θλιμμένοι και οξύθυμοι όταν δεν βρισκόμαστε στον υπολογιστή.
  • Λέμε ψέματα στην οικογένεια και τους φίλους μας για τις δραστηριότητες μας.
Σωματικά:
  • Διατροφικές διαταραχές.
  • Διαταραχές του ύπνου και αλλαγή των συνηθειών ύπνου.
  • Μυοσκελετικές παθήσεις (π.χ. σκολίωση).
  • Μειωμένη αθλητική δραστηριότητα.
  • Ξηρά μάτια - μυωπία
  • Ημικρανίες
  • Παραμέληση προσωπικής υγιεινής.


Βασικές κατηγορίες
Ποιες όμως είναι οι βασικότερες κατηγορίες της χρήσης του ίντερνετ στις οποίες καταγράφεται αύξηση των κρουσμάτων εξάρτησης; Από τα στοιχεία που κατά καιρούς έχουν καταγραφεί και επιβεβαιωθεί από αλλεπάλληλες έρευνες είναι, κατά σειρά προτεραιότητας, τα παρακάτω:
  • Cybersex/Cyberporn
  • Online σχέσεις (μέσω msn/chat)
  • Online  τζόγος
  • Online παιχνίδια
  • Συνεχής πλοήγηση


Τι να κάνουν οι γονείς…
Για τα παιδιά και τους εφήβους η χρήση του ίντερνετ για περισσότερο από 10 ώρες την εβδομάδα αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης των συμπτωμάτων εξάρτησης από το διαδίκτυο όπως: κατάθλιψη, άγχος, απομόνωση, αφηρημάδα, ημικρανίες, ξηροφθαλμία, διαταραχές ύπνου (έντονες αϋπνίες ή υπνηλία), διαταραχές διατροφής (ανορεξία), πτώση σχολικής επίδοσης, μυοσκελετικές παθήσεις (σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα από την υπερκόπωση των χεριών από τη χρήση του πληκτρολογίου), εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα προς τους γονείς ή τα πρόσωπα φροντίδας, παραμέληση της προσωπικής υγιεινής και της φυσικής άσκησης. Για να αποτρέψουν την εξάρτηση από το διαδίκτυο οι γονείς θα πρέπει:

·        -Να θέτουν αυστηρά χρονικά όρια στη χρήση του διαδικτύου
·        -Να τοποθετούν τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο, για να υπάρχει έλεγχος
·        -Να τοποθετούν προγράμματα και φίλτρα προστασίας στον υπολογιστή
·        -Να σκεφτούν και τη δική τους διαδικτυακή συμπεριφορά, καθώς αποτελούν τα κατεξοχήν πρότυπα
·        -Να ενημερώνουν τα παιδιά από μικρή ηλικία για το φαινόμενο του εθισμού
·        -Να ενδιαφέρονται και να ρωτούν τα παιδιά και τους εφήβους για τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο (ποιες σελίδες επισκέπτονται, τι ψάχνουν κλπ.)
·        -Να ενθαρρύνουν τα παιδιά και τους εφήβους σε αθλητικές δραστηριότητες και συναναστροφές με συνομηλίκους
·        -Να αφιερώνουν ποιοτικό χρόνο στα παιδιά και στους εφήβους
·        Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (προνήπια, νήπια), η χρήση του ίντερνετ δεν συνιστάται!


«Η χρήση του ιντερνέτ πρέπει να γίνει ομαλά»
ΘΕΜΙΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

Κοινωνική Λειτουργός/Θεραπεύτρια για εξαρτήσεις (ΦΩΤΟ ΙΩΑΝΝΟΥ)

Η  Κοινωνική Λειτουργός και θεραπεύτρια για εξαρτήσεις Θέμις Ιωάννου, μιλά για την έρευνα που έκανε η ίδια εστιάζοντας στην εξάπλωση του προβλήματος σε τοπικό επίπεδο και μεταξύ άλλων δηλώνει: «Είναι σημαντικό η χρήση του ιντερνέτ και η εισχώρηση νέων τεχνολογιών στην ζωή των παιδιών και εφήβων να γίνεται ομαλά και με συνεχή καθοδήγηση είτε από ειδικούς είτε από το δημόσιο σχολείο που μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο σε αυτό. Η χρήση τεχνολογικών μεσών όπως Smartphones και tablet υποβοηθούν τους νέους να έχουν το ιντερνέτ παντού. Αυτό κάνει το έργο των γονέων και των ειδικών πιο δύσκολο. Εναλλακτικές μορφές ενασχόλησης τους η ακόμα και διαδραστικες εφαρμογές θα κάνουν τους νέους να θεωρήσουν πως το ιντερνέτ είναι ένα βοηθητικό μέσο στην ζωή τους και όχι προαπαιτούμενο. Οι ίδιοι οι γονείς θα πρέπει να κάτσουν «στα θρανία» να εκπαιδευτούν στη ορθολογική χρήση του ιντερνέτ, να ζητήσουν την βοήθεια ειδικών και να βάλουν περιορισμούς όπου απαιτείται.
dete